ДИРЕКТНИТЕ ПЛАЩАНИЯ ЗА ПЛОЩ ЩЕ БЪДАТ ПРЕВЕДЕНИ ДО КРАЯ НА ФЕВРУАРИ

 

Министърът на земеделието Мирослав Найденов заяви, че до края на февруари ще бъдат изплатени 100 % от директните субсидии за единица площ, която възлиза на 700 милиона лева. В края на декември бе преведена изцяло европейската субсидия, като остава да се изплатят националните доплащания. Към настоящия момент са преведени около две трети от общата сума. Очаква се обаче, следващата заявителска кампания за реколта 2009 г. да започне начисто, без забавени плащания по предходната.

Министър Найденов е разяснил, че критериите, по които са били изплащани средствата, са определени и дадени от Асоциацията на зърнопроизводителите, които са представили и списък с имената на стопаните, които трябва да получат субсидии. Крайният срок на кампанията е до м. юни. Правителството се ангажира да подпомогне правоимащите още през февруари, но са възможни забавяния за онези стопани, при които са установени застъпвания при декларираните площи.

Какво представляват директните плащания за единица площ?

През 2003 г., още преди да бъдат приети като страни-членки държавите от Източна Европа, в Европейския съюз бе направена сериозна реформа на Общата селскостопанска политика, като бе приет принципа за обвързване на директните плащания в съюза с размера на производството. Целта на реформата бе да се засили пазарната ориентация на земеделието. По този начин решенията за инвестиции се ръководят не от разликите във финансовата подкрепа на различните отрасли на селското стопанство, а от пазарното търсене и изискванията на потребителите. Тогава се въвежда Схемата за единно плащане, при която фермерите получават плащане, основаващо се на получаваните от тях средства през определен период, наречен с термина „исторически период”, напр. /2000 – 2002г./.

След приемането на новите десет страни-членки през 2004 г., се наложи създаването на нов метод за определяне на субсидиите, тъй като новоприсъединилите се държави не са прилагали подобен метод и такъв критерий, като „исторически период” не може да се приложи. В Договор за присъединяване на новите страни-членки, включително в Договора за присъединяване на България и Румъния, бе предвидена възможността за период от три години, считано от датата на присъединяване (плюс възможност за удължаване два пъти за по една година по молба на съответната страна-членка), те да прилагат Схемата за единно плащане на площ (СЕПП). След този преходен период всички страни-членки ще трябва да преминат към метода Схема за единно плащане (СЕП), който се прилага при старите страни-членки.

В Договора за присъединяване на България е записано, че директните плащания ще отговарят на 25% от равнището на директните плащания на 15-те стари страни-членки за 2007 г., на 30% през 2008 г. и на 35% през 2009 г.

Важно е да се знае, че директните плащания в България през 2010 г. ще възлизат на 40% от нивото на ЕС-15, след което ще се продължи с 10% ежегодно увеличение на директните плащания, до сто процентното им изравняване с ЕС-15 през 2016 г.

Схемата за единно плащане на площ (СЕПП) предвижда еднакво плащане на единица площ за съответната страна-членка, изразено в евро за хектар, чийто размер се получава като се раздели сумата на директните плащания за страната, която за България през 2007 г. възлизаше на 203097000 евро, на допустимата за подпомагане земеделска земя, която за България беше 3 805 638 хектара. Така бе определен размерът на директните плащания за площ за 2007 г., приблизително на 53,1 евро за хектар.

След присъединяването на Република България към Европейския съюз бе договорено българските земеделски производители да могат да получават допълнителни национални доплащания към единното плащане на хектар.

Националните доплащания са допустими след предварително съгласуване с Европейската комисия. В съответствие с Акта за присъединяване на България към Европейския съюз и Регламент 1782/2003, както и на основание чл. 44 от Закона за подпомагане на земеделските производители, България отправи искане за одобрение на единна схема за  националните доплащания на хектар.

Съгласно чл. 143с на Регламент 1782/2003, България може да допълни директните си плащания до 55 % от размера на директните плащания в Общността, считано към 30 април 2004 г. Съгласно чл.44, ал.3 от Закона за подпомагане на земеделските производители, националните доплащания към директните плащания се прилагат като единен размер на единица площ (ха). След направен анализ и необходимите консултации, от площите за подпомагане по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП) са изключени тези, които са заети с постоянно затревени площи, трайни насаждения и тютюн. Следователно обхватът на националните доплащания представлява цялата площ, допустима за подпомагане по СЕПП, от която са изключени площите, заети с трайни насаждения, тютюн и постоянни затревени площи.

С Решение на Министерски съвет № 837 от 6.12.2006 г.  се прехвърлят 25% от средствата за развитие на селските райони (секция Гарантиране) към бюджета на националните доплащания за 2007 г. Сумата възлиза на 48 428 890 евро от сумата за развитие на селските райони и на 12 107 222 евро, които са от националния бюджет и представляват съфинансиране към прехвърлените средства.

 

ЗЕМЕДЕЛСКА ЗАЩИТА

нагоре   назад   в-к "Земеделска защита"